دانلود مقاله موتورهای جستجو

مقدمه
رشد اینترنت شگفت آور شده است. با توجه به تحقیق میدانی در سال ۱۹۹۶ این رشد تصاعدی همچنان ‏ادامه دارد. و تخمین زده شده که شبکه از نظر اندازه و حجم هر ۱۲ تا ۱۵ ماه دوبرابر می شود. بطور تقریبی ‏‏۰۰۰/۱۰۰ وب گاه در اگوست ۱۹۹۵ وجود داشته و این تعداد در اگوست ۱۹۹۶ به ۰۴۱/۵۳۶ رسیده ‏است. از آنجائی که هر پایگاه می تواند بسیاری از صفحات وب را در خود داشته باشد این باعث می شود که ‏تعداد بیشتری از صفحات وب بوجود آید. در حالیکه کیفیت بسیاری از صفحات ممکن است مورد سوال ‏باشد و نگهداری بسیاری از صفحات پراکنده است. اما صفحات معتبری هم وجود دارد که اطلاعات با ‏ارزشی در مورد بسیاری از موضوعات ارائه می دهد. آنچه استفاده کنندگان به آن نیاز دارند یک سیستم ‏جداکننده است که مو از ماست بکشد.
تلاشهای زیادی صورت گرفته که این وظیفه را آسان کند: کتابداران و متخصصان موضوعی راهنماهای ‏موضوعی را گردآوری کرده اند.«اخبار کتابخانه های تحقیقاتی و دانشکده ای»۱ بطور دوره ای راهنماهای ‏منابع اینترنتی را در موضوعات انتخابی منتشر می کند. علاوه بر آن فهرستنویسان ‏Intercat‏ را (که یک ‏فهرست آزمایشی برای اینترنت است) بوجود آورده اند. ‏OCLC‏ نیز پایگاه ‏Netfirst‏ را برای نمایه سازی ‏منابع اینترنت با سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره و اعداد طرح دهدهی دیویی ایجاد کرده است. ‏کتابداران مرجع یک پایگاه وب را به نام ‏Infofilter‏ بوجود آورده اند که مرور منابع اینترنتی را به اشتراک ‏بگذارند و کتابداران رده بندی موضوعی را برای سازماندهی منابع اینترنت مورد آزمایش قرار داده اند. اما ‏چیزی که بیشترین توجه استفاده کنندگان اینترنت را به خود معطوف داشته است، احتمالاً عنکبوتها و ‏روباتهایی هستند که خدمات جستجو را انتخاب می کنند. برای بسیاری از جستجوگران اینترنت، این ‏موتورها با راه دادن آنها به فضای اطلاعاتی عظیم کمک موقتی ارائه می دهند. کاربران اینترنت بزودی ‏فهمیدند که این موتورها کامل و مناسب نیستند زیرا آنها منطقه جغرافیایی خاصی را پوشش می دهند، ‏بصورت متفاوت نمایه سازی می شوند و منابع را با کلیدواژه ها بازیابی می کنند. استفاده کنندگان هرگز ‏نمی توانند اعتماد کنند که یک جستجو جامع یا قطعی باشد. با وجود اینکه نتایج بازیابی ظاهراً بوسیله میزان ‏ارتباط مرتب شده است و استفاده کنندگان مبارزه با ریزش کاذب مواد تکراری و نامربوط را ادامه می دهند. ‏در کل پیشرفت خوبی در کمک به استفاده کنندگان برای جهت یابی در اینترنت بوجود آمده، اما این ابزارها ‏آنقدر زیاد هستند که انتخاب صحیح یکی از آنها کار سختی است.
علاوه بر آن انتخاب موتورهای جستجوی مناسب ممکن است برای استفاده کنندگان عمومی و نیز ‏کتابداران، به علت رویه های پیچیده، مهمتر باشد. بعنوان مثال، اینفوسیک سرویس رایگان دارد، اما ‏سرویسهای هزینه بر، یعنی متخصصان اینفوسیک، نمایهء بزرگتر و قابلیتهای جستجوی قویتر ارائه می دهند.
وب کروکر یک درخواست حق عضویت دارد که زمانی آن را تحمیل می کند. اگر این عمل در مقابل ‏هزینه برای خدمات یک رویه شود، لازم خواهد بود برای استفاده کنندگان و بخصوص کتابداران که ‏بدانند کدامیک از موتورهای جستجو را باید به خدمت بگیرند.
این تحقیق تلاش کرده که کارآیی موتورهای کاوش را در آدرس دهی نیازهای اطلاعاتی ارزیابی کند. آیا ‏آنها می توانند جوابهایی برای سوالات مرجع واقعی بازیابی کنند؟ آیا آنها منابع خوبی برای سوالات ‏موضوعی ارائه می دهند؟ آنها تا چه حد نتایج جستجو را براساس میزان ارتباط مرتب می کنند؟ کدامیک از ‏موتورهای جستجو بهتر عمل می کنند؟ جواب این سوالات به ما کمک خواهد کرد که نقاط ضعف و ‏قوت موتورهای کاوش را بهتر بفهمیم و ما را قادر می سازد که برای برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی ‏موتور کاوش مناسب را انتخاب کنیم.‏

فهرست مطالب :‏
مقدمه ‏ ‏۱‏
پیشینه پژوهش ‏ ‏۳‏
روش شناسی ‏ ‏۵‏
یافته ها ‏ ‏۹‏
امتیاز تنظیم بر اساس ارتباط ‏ ‏۱۰‏
جستجو در اینترنت ‏ ‏۱۱‏
انواع موتورهای جستجو ‏۱۲‏
نحوه کار موتورهای جستجو ‏ ‏۱۳‏
عوامل مهم در انتخاب موتور جستجو ‏ ‏۱۵‏
دسته بندی موتور های جستجو ‏۱۷‏
بررسی یک موتور جستجوی پیمایشی ‏ ‏۱۸‏
مکان و تکرار ‏ ‏۲۰‏
عوامل خارج از صفحه ‏ ‏۲۱‏
نتیجه گیری ها ‏ ‏۲۱‏
مهمترین موتورهای جستجو ‏۲۴‏
منابع و پی نوشت ها ‏ ‏۲۵‏

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 26

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.