دانلود پروپوزال بررسی ارتباط بین هوش و خلاقیت دانش آموزان

این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط بین هوش و خلاقیت دانش آموزان (رشته روانشناسی) می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی

مقدمه:
با اینکه روان شناسان و محققین در اهمیت خلاقیت در بین افراد اجتماع پی برده اند، با این وصف خلاقیت از جمله موضوعاتی است که در تحقیقات علمی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این علامت ممکن است به دلایل زیر باشد.

1- وجود عقاید سنتی مبتنی بر ارثی بودن این پدیده و بی اثر بودن تربیت بر روی آن.
2- قامت افرادی که دارای این قدرت هستند و توجه محققین در پدیده هایی که اکثریت را در بر می گیرد.
3- اعتقاد به اینکه افراد باهوش در زندگی موفق تر از افراد خلاق هستند، به دلیل آنکه اکثر آنها تحصیلات عالی کرده و در رفاه مادی به سر می برند، در صورتیکه افراد خلاق اغلب در فقر زندگی می کنند، از نظر اقتصادی در تنگنا بوده و در فقر هم می میرند و در نتیجه نبودن رغبتی در پرورش افراد خلاق بوجود می آید.
4- مطالعه و اندازه گیری خلاقیت بسیار مشکل است.(خانزاده، 1359، ص 10)

با وجود مسائل فوق مطالعه خلاقیت بی نتیجه مانده تا اینکه دانشمندان به این نکته پی بردند که افراد خلاق به خوبی می توانند منشاء رشد و توسعه در زمینه های تجاری صنعتی، اقتصادی باشند. با توسعه تحقیقات علمی در زمینه خلاقیت بر روی بسیاری از عقاید سنتی از جمله این عقیده که خلاقیت منشاء ارثی دارد و قابل پرورش نیست خط بطلان کشیده شد آموزش می گوید : خلاقیت کودکان امری همگانی است در حالیکه در بین بزرگسالان تقریباً وجود ندارد. خود به خود این سوال پیش می آید که چه می شود این توانایی عظیم و همگانی‏، بشری شود. این همان سوالی است که انسان را درباره اندیشه «الکساندر دوما» به تامل وا می دارد (خانزاده، 1359، ص 12و11).

مزلو خلاقیت را چنین تعریف کرد. خلاقیت در ابتدا از روان، هوشیار سرچشمه می گیرد. ایده های تازه یا نوآوریهای واقعی است که با آنچه در حال حاضر وجود دارد، کاملاً متفاوت است.
رولومی چنین نظر داده است که فراینده های خلاقیت نیز عقلانی نبوده، بلکه فوق عظلانی اند.

فعالیت های فکری، ارادی، عاطفی را گرد هم آورده و به تحرک وامی دارد. وی معتقد است تفکر خلاق، نمایش بالاترین درجه سلامتی عاطفی بوده و عبارت از ابراز وجود افراد سالم در جریان خودسازی و تکامل تعیین خودش است. (تورنس- ترجمه قاسم زاده.1372. ص18).

مطالعات اخیر نشان می دهد که خلاقیت و هوشبهر آن طور که برخی از سولفان ادعا می کنند با هم تباین ندارند. در حقیقت هیچ خلاقیت آشکاری نیست که با هوشبهر لااقل 120 همراه نباشد. ولی در هوشبهرهای بالاتر از 120 همبستگی بین خلاقیت و هوشبهر کاهش می یابد.(تورنس، ترجمه قاسم زاده، 1372 بررسی های به عمل آمده نشان دهنده این ست که پسرها خلاقیت بیشتری نسبت به دخترها از خود نشان داده اند.

مخصوصاً در دوره کودکی قسمت عمده این اختلاف ناشی از روشهای متفاوت تربیتی است که نسبت به آنها اعمال می شود. به پسرها فرصتهای بیشتری برای استقلال داده می شود. و با نشان دادن ابتکار و استعداد بیشتر مورد تشویق والدین و معلمان قرار می گیرند.

اکثر خانواده ها شیوه های محافظه کارانه و سازگارتری را تقویت می کنند. از بین آزمونهای موجود برای اندازه گیری خلاقیت آزمون تورنس بالاترین کاربرد را داشته است. (خانزاده، 1359، ص 61،60)
در این پژوهش سعی شده است که همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد.

فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیات تحقیق
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 11

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.