بررسی عوامل موفقیت پروژه های برنامه نویسی موبایل
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال شناخت و تبیین عوامل حیاتی موفقیت تیم ها و شرکتها در پروژههای برنامهنویسی موبایل است. از این رو سوال اصلی پژوهش این است که: عمدهترین عوامل حیاتی موفقیت در پروژه های برنامه نویسی موبایل کدامند؟ این پژوهش از نوع کیفی است و از روش تحلیل محتوای استفاده شده است.
دراین روش با مهندسان و توسعه دهندگان برنامه های کاربردی مصاحبه انجام شد. در مدل اولیه با توجه به پژوهشهای قبلی 9 عامل از عوامل حیاتی موفقیت کشف و با توجه به روش تحقیق از 14 نفر از افراد خبره حوزه اپلیکیشن مصاحبه به عمل آمد که پس از بررسی و تحلیل مصاحبه ها 9 عامل به 12 عامل حیاتی تغییر و اصلاح شد. این 12 عامل شامل تجربه مشتری، استراتژی و مدیریت پروژه، پشتیبانی و ارتقا، مدل کسبکار، برنامه ربزی و هدف گذاری، مالی و بودجه بندی، بازاریابی و نیاز مشتریان، زیرساخت، مسائل فنی و طراحی، عوامل زمینهای،کار تیمی و مسائل نیروی انسانی هستند.
مقدمه
همزمان با پیدایش اولین کامپیوتر همواره بشر به دنبال استفاده بهینه از این سیستم نوظهور بود (توربان و همکاران، 1386، صص 988). اما این دستگاهها با وجود تغییر در تکنولوژی بدون نرم افزار فاقد استفاده بودند. با تولید سیستم عامل[1] توسط شرکتهای بزرگ مانند IBM[2]، اپل مکینتاش[3] و… کار کردن با کامپیوترها آسان شد و بعنوان یک رابط کاربر با کامپیوتر محسوب میشدند. با تولید ویندوز توسط مایکروسافت [4] که شاید انقلابی در کامپیوترها بوجود آمد و استفاده از کامپیوتر تقریبا همگانی گردید دیگر کامپیوتر از شکل یک دستگاهی که منحصر به افراد خاصی بود خارج شد و تقریبا هم اکنون کمتر خانه ای یافت میشود که این دستگاه در آن یافت نشود.
در حوزه مهندسی نرم افزار، بعد از سیستم عامل که بعنوان یک رابط، کار را برای کاربر سهل میکند برنامه کاربردی (اپلیکیشن) از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است زیرا کاربران به توجه به کار، رشته و علاقه ای که دارند با این برنامه ها سروکار دارند. این برنامه از بازیهای رایانه ای گرفته تا برنامه های محاسبات سخت و… را دربرمیگیرد. با روی کار آمدن لپ تاپ ها و استفاده از این دستگاهها به دلیل راحتی و قابلیت PC[5] ها به سرعت در میان جامعه رشد پیدا کردند. با ورود دستگاه های تلفن همراه و تبدیل آنها به گوشی های هوشمند[6] و وجود سیستم عامل بر روی آنها برنامه های کاربردی به سمت موبایل گرایش پیدا کرد. بدنبال این پیشرفت و فراگیری آن در جامعه برنامه های کاربردی به سمت این دستگاهها سوق پیدا کرده و امروزه افراد بیشتر تمایل دارند که برنامه های کاربردی بر روی موبایل و در دسترس آنها باشد. حتی سازمانها و شرکتهای تجاری نیز به این سمت (استفاده از برنامه های کاربردی بر روی موبایل) سوق پیدا کردهاند.
بیان مساله
رشد و فراگیر شدن پلتفرم های همراه در بین افراد و شرکتها باعث شده است تا جذابیتهای فراوانی برای ایجاد و توسعه برنامه های کاربردی و اپلیکیشن ها در بین توسعه دهندگان نرم افزار ایجاد شود. هم اکنون برنامه نویسان متعددی در سراسر دنیا به صورت انفرادی و یا تیمی در حال نگارش برنامه ها و توسعه محصولات نرم افزاری خود هستند. به دلیل راحتی دسترسی به بازار و بکر بودن آن رشد و جهش فوق العاده ای در این حوزه از فناوری اتفاق افتاده است.
با توجه به این رشد بازار هم اکنون تیم ها و شرکتهای متعددی در کشور به صورت تخصصی به امر توسعه نرم افزارها و برنامه های کاربردی مشغول هستند. برخی از این تیم ها و شرکتها توانستهاند بازار بسیار خوبی را برای خود ایجاد کرده و حتی برخی از آنها تا چند صد هزار مشتری
و….
فهرست مطالب
1. فصل اول کلیات پژوهش 1
1-1.مقدمه 2
1-2.بیان مساله 3
1-3. ضرورت و اهمیت تحقیق 4
1-4. اهداف تحقیق 4
1-5. سوالات تحقیق 5
1-6. تعریف مفهومی واژگان 5
2.فصل دوم بررسی ادبیات پژوهش 7
2-1. مقدمه 8
2-2. پروژه های فناوری اطلاعات 8
2-2-1. انواع پروژه های فناوری اطلاعات از لحاظ موقعیت 9
2-2-2. عوامل موثر بر موفقیت پروژههای فناوری اطلاعات 10
2-2-3. عوامل موثر بر شکست پروژههای فناوری اطلاعات 12
2-2-4. روش های ارتقاء عملکرد پروژهها 16
2-3. مفاهیم مدیریت پروژه های نرم افزاری 18
2-3-1. قالب مدیریت پروژه های نرم افزاری 18
2-4. جایگاه نیروی انسانی در توسعه نرم افزار 21
2-4-1. عوامل دست اندرکار 22
2-4-2. رهبران گروه 23
2-4-3. تیم نرم افزاری 24
2-4-4. مشکلات ارتباطی و هماهنگی 27
2-5. محصول 28
2-5-1. شرح نرم افزار 28
2-5-2. تجزیه مساله 29
2-6. فرایند 29
2-6-1. شکست پروژه 30
2-7. مدل تحقیق 32
3 فصل سوم روش پژوهش 34
3-1. مقدمه 35
3-2. طرح پژوهش 35
3-3. مراحل انجام پژوهش 36
3-4. مطالعه کیفی از طریق تحلیل مصاحبه 37
3-5. مشارکت کنندگان در پژوهش 38
3-5-1. جامعه مشارکت کنندگان پژوهش 38
3-5-2. انتخاب مشارکت کنندگان پژوهش 39
3-6. روش تجزیه وتحلیل اطلاعات 41
4 فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده های پژوهش 42
4-1. مقدمه 43
4-2. یافته های حاصل از کدگذاری و طبقه بندی داده های مصاحبه 43
4-3. شرح مولفه های استخراج شده از مصاحبه ها 46
4-3-1. تجربه مشتری 46
4-3-2. مدیریت استرتژیک 48
4-3-3. پشتیبانی و ارتقا 51
4-3-4. مدل کسب و کار 53
4-3-5. برنامه ریزی و هدف گذاری 56
4-3-6. مالی و بودجه بندی 58
4-3-7. بازاریابی و نیاز مشتریان 60
4-3-8. زیرساخت 63
4-3-9. مسائل فنی و طراحی 65
4-3-10. عوامل زمینهای 67
4-3-11. کارتیمی 70
4-3-12. مسائل نیروی انسانی 73
5 فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش 75
5-1. مدل اولیه و مدل برآمده از تحقیق حاضر 76
5-2. نتیجه گیری 79
5-2-1. تجربه مشتری به عنوان مقوله محوری بیرونی 79
5-2-2. کار تیمی به عنوان مقوله محوری درونی 80
5-2-3. عوامل زمینه ای موفقیت 81
5-3. پیشنهاد برای پژوهش های بعدی 81
5-4. محدودیت های پژوهش 82
6 فهرست منابع 84
7 پیوست ها 89
7-1. نمونه ای از محیط نرم افزار MAXQDA 89
7-2. سوالات مصاحبه تحقیق 90
فهرست جدول ها
جدول 2‑1 عوامل حیاتی موفقیت پروژه های نرم افزار در ادبیات تحقیق 33
جدول 3‑1 مشخصات مشارکت کنندگان 40
جدول 4‑1 ابعاد مدل حاصل از یافته های پژوهش و مقولات زیرمجموعه آن ها 43
جدول 4‑2 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مقوله تجربه مشتری 46
جدول 4‑3 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مقوله تجربه مشتری 49
جدول 4‑4 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مقوله تجربه مشتری 52
جدول 4‑5: دسته های مفهومی تشکیل دهنده مقوله مدل کسب و کار 54
جدول 4‑6 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مقوله برنامه ریزی و هدف گذاری 56
جدول 4‑7 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مقوله برنامه ریزی و هدف گذاری 58
جدول 4‑8 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مقوله بازاریابی و نیاز مشتریان 60
جدول 4‑9 دسته های مفهومی تشکیل دهنده زیرساخت 63
جدول 4‑10 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مسائل فنی و طراحی 65
جدول 4‑11 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مسائل عوامل زمینه ای 67
جدول 4‑12 دسته های مفهومی تشکیل دهنده کار تیمی 70
جدول 4‑13 دسته های مفهومی تشکیل دهنده مسائل نیروی انسانی 73
فرمت فایل:
WORD
تعداد صفحات:
105
پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.