تحقیق در مورد وسایل ارتباط جمعی

این تحقیق در مورد وسایل ارتباط جمعی می باشد که پس از معرفی انواع وسایل ارتباط جمعی، به بررسی آن ها می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های روابط عمومی، علوم اجتماعی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

مقدمه
جهان، با ورود به عصر رسانهها و شکلگیری جامعه اطلاعاتی، دوران جدیدی را آغاز کرده است. درنظام نوین جهانی، ما در عصر رسانه ها زندگی می کنیم؛ عصری که در آن رسانه های گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند. آنچه که رسانه ها به عنوان اطلاعات به ما انتقال می دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات ما و حتی فرزندان ماتعیین کننده است.در این میان سیاست های رسانه ای نقش تعیین کننده ای در توسعه فرهنگی کشورها دارند.رسانه ها با اتخاذ سیاست های متفاوت ارتباطی، توسعه فرهنگی کشورها را تسهیل و تسریع می کنند.

کارکرد رسانه ها در عصر ارتباطات ، بی شک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است.امروزه جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار توسعه شاخص های همچون اجتماعی واقتصادی مانند درآمد سرانه ، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تاکید کند.

در چنین جامعه ای ، وسایل نوین ارتباط جمعی با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات ، نقش زیادی در بالا بردن آگاهی های گوناگون و ضروری به عهده می گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می کنند. حال این رسانه ها هستند که با اتخاذ سیاست های پویای اجتماعی و ترکیب آن با سیاست های فرهنگ گرا می توانند عامل آمیختگی ، توازن و پیوند دادن به باورهای اصیل اعتقادی و سنتهای بارور جامعه باشند و با گسترش تصریح آفرینندگی و افزایش رشد فرهنگی به توسعه همه جانبه کشورمان کمک کرده و باعث پویایی افکار شوند.

در این میان به نظر می رسد، برای یکپارچگی  توسعه فرهنگی جهت تقویت هویت و وحدت ملی در دستور کار قرار دادن  برنامه ریزی آینده توسعه فرهنگی کشور  متناسب با سیاست فرهنگی در کنار اجرای افق سیاست رسانه ای بر اساس چشم انداز توسعه در جامعه اطلاعاتی عصر حاضر ضروری به نظر می رسد.

انواع وسایل ارتباط جمعی
بررسی انتقادی درباره نقشها و کارکردهای اجتماعی وسایل ارتباط جمعی، در شرایط کنونی جامعه ایران، از چند جهت حائز اهمیت ویژه است. شناخت وظایف ارتباطات جمعی، پیش از هر چیز در آموزش تخصصی روزنامه نگاران و همچنین سایر ارتباط گران که برای تهیه، تولید، انتقال و پخش پیامهای ارتباطی آماده میشوند، ضرورت دارد. معرفی دقیق و جامع نقشها و وظایف اجتماعی مذکور، در دوره تحصیلات دانشگاهی دانشجویان روزنامه نگاری و سایر رشته های ارتباطی، به آنان امکان میدهد که با درک چگونگی تحول و توسعه وسایل ارتباط جمعی در جهان و ایران و توجه به شرایط تاریخی و مشخصات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جوامع معاصر، برای خدمت در هیاتهای تحریریه مطبوعات و خبرگزاریها و بخشهای خبری رادیوها و تلویزیونها و همچنین دفاتر روابط عمومی موسسات دولتی و خصوصی آمادگی پیدا کنند و آرمانها و هدفهای کلی حرفهای خود را در راه مصالح و منافع عمومی کشور، به تحقق برسانند.

فهرست مطالب
مقدمه
انواع وسایل ارتباط جمعی
* مطبوعات (Press)
* رادیو (Radio)
* سینما (Cinema)
* اینترنت (Internet)
الف) نظارت بر محیط: نقش خبری
ب) همبستگی اجتماعی
پ) انتقال میراث فرهنگی
ت) سرگرمی: نقش تفریحی
نقش ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی در پیشرفت جامعه
منابع

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 14

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.