تعیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی
این مقاله با موضوع تعیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی می باشد که کلیه قواعد مربوط به یک مقاله در آن رعایت شده و به دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
خانواد ه به عنوان رکن اساسی تربیت، نقش بسیار مهمی د ر کمک به رشد و تربیت کود کان ایفا می کند ، این امر به ویژه د ر اولین سال های زند گی که تجربه های اولیه کود ک د ر حال شکل گرفتن است، از اهمیت شایان توجهی برخورد ار است. غالب رفتارهای انسان بر اساس یاد گیری است و اولین و مهم ترین پایگاه یاد گیری کانون خانواد ه است. بسیاری از مهارت ها د ر نخستین سال های زند گی فراگرفته می شوند . د ر اصل خانه و خانواد ه پایه های اجتماعی شد ن و ساختار شخصیت کود ک را بنیان می گذارند . ایفای نقش پد ر و ماد ر به عنوان عامل پرورشی د ر چارچوب خانواد ه شرط استقرار شخصیت سالم کود ک خواهد بود .
اهمیت تعلیم وتربیت خانواده و فرزندان گرچه ازبدو تاریخ اسلام مورد توجه قرارگرفته است، اما دراین عصر پراز خطر، فساد و بی بندباری اهمیت بسزائی دارد.
اگرنظر ی به قرآن وحدیث داشته باشیم در بسیاری ازآیات واحادیث به همین موضوع اشاره شده است، ازآن جمله می توان به این آیه وحدیث اشاره کرد: «یاایهاالذین آمنواقواانفسکم واهلیکم نارا» ای مومنان خود و خانواده ی خویش را ازآتش جهنم نجات داده و برکنار دارید. «الا کلکم راع وکلکم مسول عن رعیته» هریکی ازشما نسبت به افرادی خانواده خویش وظیفه دارد ومسئول است.
در تربیت اخلاقی، تربیت دینی از جایگاه رفیعی برخوردار است. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که تربیت دینی توسط خانوادهها نقش اساسی در سلامت روان و سازگاری اجتماعی دارد. همچنین پژوهشها موید این مطلب است که مذهب میتواند خویشتن داری را که عنصر اساسی در تربیت است افزایش دهد و در این میان خانواده میتواند به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین عنصر تربیت دینی تلقی شود.
برای اینکه بتوان تعریفی از تربیت دینی بدست آورد نخست باید به تبیین معنای تربیت و دین پرداخت:
تربیت عبارت است از : «فراهم آوردن زمینهها و عوامل به فعلیت رساندن یا شکوفا ساختن استعدادهای شخص در جهت رشد و تکامل اختیاری او به سوی هدفهای مطلوب «دین در لغت به معنای جزا، اطاعت و قهر و غلبه،عادت،خضوع و پیروی است و در اصطلاح عبارت است از «مجموعه عقاید، اخلاق،قوانین و مقرراتی که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش آنها بکار گرفته میشود.»
بنابراین میتوان گفت: تربیت دینی فرایندی است دوسویه میان مربی و متربی که ضمن آن مربی با بهره گیری از مجموعه عقاید،قوانین و مقررات دینی تلاش میکند تا شرایطی فراهم آورد که متربی آزادانه در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای خود گام برداشته، به سوی هدفهای مطلوب رهنمون گردد.
هدف از تربیت دینی آن است که مربی چه در مقام معلم و چه در مقام والدین شور و شوق فطری کودک را نسبت به جلال و جمال الهی پرورش دهد و از رهگذرآن فضایل اخلاقی را به ملکات اخلاقی مبدل سازد.
فهرست مطالب
مقدمه
تعریف خانواده از منظر قرآن
اهمیت تربیت اخلاقی و دینی
1- بعد شناختی
2- بعد رفتاری
نقش خانواده در بهداشت روانی از دیدگاه قرآن
عوامل موثر برتربیت دینی و اخلاقی
شیوه های آموزش اخلاقی و دینی
خانواده و نقش آن در تربیت دینی فرزندان
مراقبتهای لازم در تربیت دینی فرزندان
غفلت ازتربیت اسلامی فرزندان سبب عذاب می شود
تربیت ازچه زمانی آغازگردد :
احکام متعلق به نوزاد
تغییرنامهای نامناسب
تربیت واخلاق کودک
تربیت ایمانی وعملی
تربیت و تعلیم فرزندان از دیدگاه حضرت رسول اکرم (ص)
مقام فرزند
تعلیم فرزندان,فرزندان صالح,آموزش علم و دانش به فرزندان
تربیت قبل از آموزش
محبت به کودکان
اجتماعی بودن فرزندان
نتیجه گیری
فهرست منابع و ماخذ
فرمت فایل:
WORD
تعداد صفحات:
35
پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.