دانلود تحقیق علل فرار دختران از خانه

چکیده
موضوع «علل فرار دختران از خانه»‏
هدف: نشان دادن درستی این مطلب که نابسامنی جو عاطفی خانواده، ارتباط بین دختر و پسر فقر ‏اقتصادی و فرهنگی خانواده و فشار روانی از جانب مدرسه و مشکلات تحصیلی از علل اصلی فرار ‏دختران از خانه می باشند.‏

فرضیه های تحقیق
‏۱-‏ ‏ نامساعد بودن جو عاطفی خانواده احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.‏
‏۲-‏ ‏ ارتباط بین دختر و پسر، احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.‏
‏۳-‏ ‏ فقر اقتصادی احتمال فرار دختران از خانه را افزایش می دهد.‏
‏۴-‏ فقر فرهنگی خانواده (سطح تحصیلات والدین، اعتیاد والدین و کثرت جمعیت خانواده) احتمال فرار ‏دختران را از خانه افزایش می دهد.‏
‏۵-‏ احساس فشار روانی از جانب مدرسه و مشکلات تحصیلی، سبب فرار دختران از خانه می شود.‏
برای اجرای تحقیق، تعداد ۶۰ نفر از دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله ای که اقدام به فرار داشتند به عنوان گروه ‏مطالعه و ۶۰ نفر دختران ۱۵تا ۱۸ ساله عادی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد و سپس از پرسشنامه ‏محقق ساخته به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد. ‏

نتایج تحقیق
‏۱-‏ نامساعد بودن جو عاطفی خانواده احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.‏
‏۲-‏ ارتباط بین دختر و پسر، احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.‏
‏۳-‏ فقر اقتصادی احتمال فرار دختران را از خانه افزایش نمی دهد.‏
‏۴-‏ فقر فرهنگی خانواده (سطح تحصیلات والدین، اعتیاد والدین و کثرت جمعیت خانواده) احتمال فرار ‏دختران را از خانه افزایش می دهد.‏
‏۵-‏ احساس فشار روانی از جانب مدرسه و مشکلات تحصیلی، سبب فرار دختران از خانه می شود.‏

کلید واژه: فرار از خانه

مقدمه
انسان در طول تاریخ از انواع انحراف ها و آسیب های اجتماعی و روانی رنج برده و ‏همواره در جستجوی علل و عوارض آن و رهایی از این مسائل بوده است. یکی از این ‏انحراف ها و آسیب ها فرار دختران از خانه است که امروز به عنوان یک بحران جامعه، ‏بخصوص شهر تهران را درگیر نموده است. این معضل روز به روز گسترش بیشتری ‏می یابد و سلامت و رشد افراد جامعه و بخصوص نوجوانان و جوانان را تهدید می نماید.‏
اگر کودکان و نوجوان که آینده سازان کشور هستند، در مسیر انحراف و بزهکاری قرار ‏گیرند، به زودی جامعه خود را به ورطه فساد و تباهی می کشانند. بدون تردید جامعه ای ‏قادر است در جهت ترقی گام بردارد که بتواند کودکان و نسل جوان خود را از بیراهه به ‏راه راست و در جهت سازندگی هدایت نماید.‏
مسئولیت جامعه در مورد کودکان و نوجوانان فراری از خانه و در معرض خطر به ‏مراتب سنگین تر از مجرمین بزرگسال است. براساس اصل پیشگیری مقدم بر درمان ‏است. برای جلوگیری از صرف هزینه های گزاف و اتلاف وقت به جهت بازداری افراد ‏از آسیبهای اجتماعی و مفاسد، و رعایت اصل پیشگیری مقدم بر درمان است. مطالعه در ‏زمینه آسیب های اجتماعی به عنوان ضروری ترین اقدام محسوب می شود. بنابراین از ‏اینگونه تحقیقات که علل فرار دختران از منزل را شناسایی می کند اقدام اساسی جهت ‏پیشگیری از وقوع حوادث و بروزمشکلات روانی می باشد.‏
هرگاه والدین، مربیان و مسئولین امور با عوامل بوجود آورنده مشکل آشنا باشند راحت ‏تر می توانند نسبت به پیشگیری از بروز حوادث اقدام نمایند. داشتن اطلاعات پایه و ‏اساسی پیرامون مشکل برای تصمیم گیری در مورد استفاده از روش های پیشگیری و ‏درمان، بسیار ضروری می باشد و با انجام پژوهش های مختلف پیرامون مشکل فرار ‏دختران از خانه حقایقی روشن می گردد که براساس آن می توان در این رابطه اقدام ‏اساسی بعمل آورد.‏

بیان مساله
در مطالعات علمی، میزان کجرفتاری ها و آسیب های اجتماعی با شاخص های متعددی ‏مثل، شاخص های فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی مقایسه شده است و به این نتیجه ‏رسیده اند که آسیب های اجتماعی باستثناء خودکشی تنها با بحران های اقتصادی رابطه ‏نداشته و جریان زندگی ماشینی و بهزیستی و تعارض هنجارها در پیدایش کج رفتاری ها ‏و بیماری های اجتماعی تاثیر بیشتری داشته است.‏
مسائل اجتماعی مثل بیکاری، تراکم جمعیت، محل زندگی نامناست، عدم مراقبت های ‏بهداشتی مشکلات آموزشی، بزهکاری جوانان، اختلافات روانی، تعارضات اخلاقی، ‏هزینه جنگ ها وتخریب آنها هر یک زمینه مساعدی برای ناسازگاری های اجتماعی ‏است.‏
در عصر جدید، با پیشرفت تکنولوژی توجه به ارزش های مادی و بی توجهی نسبت به ‏امور معنوی، اخلاقی، اعتقادی و اختلاف بین دو نسل (والدین و فرزندان) بیشتر می ‏شود. در نتیجه تعاملات و روابط انسانی در خانواده و سپس در جامعه، خدشه وارد ‏می شود. پرورش محیط نامساعد، به بیکاری و ولگردی افراد کمک می کند و ولگردی نیز ‏به نوبه خود به ازدیاد ارتکاب جرایم منجر می شود.‏
دوران نوجوانی، دوره بحرانی است که فرد باغلیان احساسات و تغییر حالت های آنی ‏روبروست، معمولا دارای خلقی سرکش است در زمینه تغییر عقاید و ایدئولوژی ‏کنجکاوی به خرج می دهد و انتظاراتش از زندگی بیشتر می شود. نوجوان معمولا بدنبال ‏استقلال فکری است و سعی می کند خود را با معیارهای جدید و دلخواهش هماهنگ ‏سازد و به همین خاطر با اولیاء مدرسه و والدین خودش، اختلاف عقیده پیدا می کند.‏
معمولا والدین خواستار ارزش های سنتی هستند ولی نوجوانان پذیرای این ارزش ها ‏نیستد و معیارهای جدید فرهنگی را بیشتر می پسندند. جوانان استقلال فکری و استقلال ‏در تصمیم گیری را حق مسلم خود می دانند، در حالی که والدین فرزندان و نوجوانان ‏خود را به عنوان کودکانی فرض می کنند که قدرت تصمیم گیری درست را ندارند. با ‏عمیق شدن این اختلافات رابطه عاطفی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و نوجوان احساس ‏خلا وتهی بودن می کند و فضای منزل و مدرسه را برای خود غیر قابل تحمل می داند و ‏چون در این دوره قدرت خطرپذیری فرد فوق العاده بالاست، ممکن است برای اثبات ‏حقانیت خود، دست به کارهای مخاطره آمیز بزند و محیط خانواده را ترک کند.‏

اهمیت ضرورت پژوهشی
انسان به عنوان موجودی منحصر به فرد و اشرف مخلوقات، مسائل و مشکلات پیچیده ‏ای دارد که تحلیل و حل  و فصل آنها نیاز به تعمق و دید همه جانبه دارد. هر فرد ‏ظرفیت روانی خاصی دارد که غفلت از آن جامعه بشری را با تهدید و خطر روبرو می ‏سازد. امروزه بسیاری کودکان و نوجوانان بدون آینده مشخص و امیدوار کننده همراه با ‏احساس اضطراب، بی هویتی، سرگردانی در معرض خطر هستند. بر طبق آمار ۵۵% از ‏بزه کارانی که در کانون های اصلاح و تربیت نگهداری می شوند نوجوانانی هستند که به ‏نحوی فرار از مدرسه و یا فرار از خانه داشته اند. به ویژه در چند سال اخیر آمار فراریان ‏از خانواده رو به فزونی است و متاسفانه تعداد زیادی از این آمار را دختران تشکیل ‏می دهند که از نظر جسمی و روانی نسبت به پسران آسیب پذیرتر هستند.‏
برای مطالعه و بررسی علمی رفتارهای انسانی، بخصوص در زمینه کجروی، هم از لحاظ ‏ذهنی به صورت شناخت مفاهیم خاص، و هم به کمک ابزار و وسایل تحقیق  عینی برای ‏گسترش پژوهش های علمی در این زمینه نیازمندیم (فرجاد، ۱۳۷۵).‏
در هر جامعه برای شناخت چگونگی ماهیت کجروی، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد آن ‏جامعه و هنجارهای فرهنگیش، یعنی آنچه که به وسیله خود مردم خلق شده و از آن ‏پیروی می کنند داشته باشیم (همان منبع).‏
در فرهنگ جامعه ایرانی، نوجوانانی که خود مدار هستند و کمتر حاضر به اطاعت و ‏تسلیم در برابر اولیا هستند، خاطی به شمار می روند و همین مسئله باعث تضاد و ‏تعارض بین نوجوان و خانواده می گردد. فرزند این خانواده ها، اکثراً به علت فقدان ‏آگاهی لازم، ناپختگی و عدم بلوغ اجتماعی و فکری چاره مشکلش را در فرار می بینند. ‏بدیهی است پس از اقدام به فرار، خطرات زیادی این فرزندان را که به راستی سرمایه ‏های عظیم این مملکت هستند تهدید می کند. از یک طرف سلامتی جسمی، روانی و ‏امنیت فرد در معرض خطر قرار می گیرد و از طرف دیگر سلامتی جامعه تحت تاثیر قرار ‏می گیرد. فرار دختران در مقایسه با فرار پسران به دلیل مسائل فرهنگی جامعه و نیز ‏آسیب های جدی که دختران در معرض آن هستند و خصوصیات فردی و جنسی این ‏گروه، مشکلات بیشتری را برای آنها و خانواده هایشان ایجاد می کند. به طوری که ‏بازگشت مجدد آنها پس از خروج از خانه حتی برای چند روز قابل پذیرش نیست.‏
این افراد معمولا برای رفع نیازهای اولیه خود مثل گرسنگی و داشتن سرپناه مجبورند به ‏سرقت وهمکاری با باندهای قاچاق و ‏‎…‎‏ می شود و معمولا پس از دستگیری، مدتی را ‏در زندان یا کانون های اصلاح تربیت به سر می برند. در این مراکز نوجوانان راه های ‏بیشتری برای اقدام به بزهکاری یاد می گیرند و متاسفانه بدون هیچگونه اصلاحی و ‏بدون هیچتگونه توضیحی به علت و ریشه اصلی فرار، به جامعه و خانواه باز گردانده ‏می شود و از آنجا که مُهر فرزند بد و دانش آموز بد به پیشانی آنها خورده است ایندفعه ‏بیش از پیش تحت فشار روانی قرار می گیرند و معمولا مجدداً اقدام به فرار می کنند و  ‏مرتکب جرائمی مثل سرقت، فحشا و یا فروش مواد مخدر می گردند.‏
تحقیق حاضر در صدد است با جمع آوری اطلاعات، پیرامون علل بروز مشکل فرار ‏دختران از خانه راهگشای اقدامات موثر در زمینه پیشگیری و درمان مشکل مذکور باشد.‏
 
اهداف تحقیق:‏
اهداف اصلی این تحقیق عبارت است از: ‏
نشان دادن درستی این مطلب است که نامساعد بودن و جو عاطفی خانواده، وجود ‏ارتباط بین دختر و پسر و فشار روانی ناشی از محدودیت های ایجاد شده از جانب ‏مدرسه احتمال فرار دختران از خانه را افزایش می دهد.‏

فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه ‏۱‏
بیان مساله ‏۳‏
اهمیت و ضرورت پژوهشی ‏۴‏
اهداف تحقیق ‏۷‏
متغیرهای تحقیق ‏۷‏
فرضیه های پژوهش ‏۸‏
تعاریف عملیاتی متغیرها ‏۸‏
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش
تعریف فرار ‏۱۰‏
عوامل موثر بر فرار ‏۱۱‏
اقسام فرار ‏۱۲‏
نظریه های مختلف شناخت رفتار ‏۱۴‏
فرار از نظر روانکاوی ‏۱۵‏
نظریه روانی تربیتی ‏۱۵‏
نظر بیولوژیکی ‏۱۵‏
فرار از نظر روانشناختی ‏۱۵‏
فرار از نظر جرم شناسی ‏۱۶‏
وضعیت فرهنگی خانواده ‏۱۷‏
روابط عاطفی خانواده ‏۲۰‏
چگونگی ارتباط و بهداشت روانی نوجوانان ‏۲۲‏
ویژگی های شخصیتی نوجوانان ‏۲۸‏
تاثیر مدرسه بر بهداشت روانی دانش آموز ‏۳۸‏
کثرت اولاد ‏۴۸‏
سطح تحصیلات والدین ‏۵۱‏
مهاجرت ‏۵۳‏
روابط دختر و پسر ‏۵۴‏
رشد هویت جنسی ‏۶۱‏
تحقیقات انجام شده ‏۶۵‏
فصل سوم(روش تحقیق)‏
طرح تحقیق ‏۸۵‏
جامعه آماری ‏۸۶‏
روش آماری ‏۸۶‏
ابزار تحقیق ‏۸۶‏
اعتبار و روایی پرسشنامه ‏۸۷‏
چگونگی اجرای آزمون ‏۸۸‏
فصل چهارم
مقدمه ‏۸۹‏
جداول و نمودارها
الف ویژگیهای توصیفی دختران ‏۹۰‏
ب) یافته های ‏۱۲۵‏
فصل پنجم
تبیین آماری یافته های ‏۱۴۶‏
بحث و نتیجه گیری ‏۱۵۳‏
مشکلات و محدودیتهای تحقیق ‏۱۵۴‏
پیشنهادات ‏۱۵۵‏
منابع فارسی ‏۱۵۷‏
منابع انگلیسی ‏۱۶۱‏

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 161

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.