دانلود تحقیق ماهیت و ارزش مدیریت استراتژیک

مقدمه
جاذبه هر رویکرد مدیریتی، انتظار رهنمون شدن ‏به سود بیشتر برای موسسه است. این، به ویژه ‏درباره نظام مدیریت استراتژی با تاثیر عمده ای ‏که بر تدوین و اجرای برنامه ها دارد، صادق ‏است.‏
مجموعه ای از مطالعات انجام شده درباره ‏سازمان های کسب و کار ، تاثیر فرآیندهای ‏مدیریت استراتژیک را بر نتیجه نهایی ‏اندازه گیری کرده اند. یکی از نخستین مطالعات ‏عمده توسط آنسوف و همکاران در سال ۱۹۷۰ اجرا ‏گردید.‏
در بررسی ۹۳ موسسه تولیدی آمریکایی، ‏پژوهشگران دریافتند که برنامه ریزان رسمی که ‏از رویکرد مدیریت استراتژیک استفاده ‏می کرده اند، بر حسب معیارهای مالی که فروش، ‏دارایی ها، قیمت فروش، درآمد هر سهم و رشد ‏درآمد را اندازه می گرفت، نسبت به موسسات بدون ‏برنامه ریزی، موفقیت بیشتری کسب نموده بودند. ‏برنامه ریزان همچنین در پیش بینی نتیجه ‏فعالیت های عمده استراتژیک دقت بیشتری داشتند.‏
دومین پژوهش پیشاهنگ توسط تیون و هاوس در ‏سال ۱۹۷۰ چاپ شد که ۳۶ موسسه در شش صنعت مختلف ‏را مطالعه کرده بودند. انها دریافتند که ‏برنامه ریزان رسمی در صنایع نفت، غذایی، ‏دارویی،فولاد، شیمیایی و ماشین آلات بطور قابل ‏ملاحظه ای از موسسات بدون برنامه در همان صنایع ‏پیشی گرفته بودند. به علاوه، برنامه ریزان، ‏عملکرد خودشان را به میزان معتنابهی بعد از ‏پیاده کردن فرآیند رسمی در مقایسه با عملکرد ‏مالی در سالهای بدون برنامه ریزی، بالا برده ‏بودند.‏
بعداً ( ۱۹۷۲) هارولد از تکرار بخشی از پژوهش ‏تیون و هاوس درباره شرکتهای دارویی و شیمیایی ‏گزارش داد. یافته های او مطالعه پیشین را ‏تایید کرد و در واقع نشان داد که تفاوت میان ‏عملکرد مالی موسسات با برنامه ریزی موسسات ‏بدون برنامه ریزی در طول زمان افزایش یافته ‏بود.‏
در ۱۹۷۴ فولمر و رو ، مطالعه ای از تجربه ‏مدیریت استراتژیک ۳۸۶ شرکت طی ۲ سال منتشر ‏کردند. نویسندگان دریافتند که موسسات ‏تولیدکننده کالاهای بادوام، با مدیریت ‏استراتژیک از موسسات بدون مدیریت استراتژیک ‏از موسسات بدون مدیریت استراتژیک موفق تر ‏بودند. مطالعه شرکتهای تولیدکننده کالاهای ‏مصرفی و خدمات را شامل نمی شدـ احتمالاً به این ‏دلیل که پژوهشگران، فکر می کردند که مدیریتی ‏استراتژیک در این موسسات پدیده جدیدی است و ‏نتیجه آن کاملاً روشن نشده است.‏
در ۱۹۷۴ شوفلر و همکاران نتیجه مطالعه ای ‏طراحی شده برای اندازه گیری تاثیر مطالعات ‏بازار بر سود را منتشر ساختند. این پروژ ‏اثرات برنامه ریزی استراتژیک را بازده سرمایه ‏در برمی گرفت. پژوهش به این نتیجه می رسد که ‏بازده سرمایه بیش از اینکه تحت تاثیر سهم ‏بازار، تراکم سرمایه وتنوع فعالیت بود. مقاله ‏کامل که ۳۷ متغیر عملکرد را شامل می شد، نشان ‏داد که تا ۸۰ درصد پیشرفت ممکن در سودآوری ‏موسسه از طریق تغییر در جهت استراتژیک شرکت ‏حاصل شده بود.‏
مطالعه دیگری درباره تاثیر گسترده توسط ‏کارگر و مالیک در ۱۹۷۵ گزارش شد. پژوهش ایشان ‏که ۹۰ شرکت آمریکایی را در پنج صنعت در ‏برمی گرفت، نشان داد که عملکرد شرکتهایی که از ‏برنامه ریزی استراتژیک بلندمدت استفاده ‏می کردند برحسب معیارهای معمول مالی به میزان ‏قابل توجهی بهتر از شرکتهایی بود که ‏برنامه ریزی رسمی داشتند.‏
سرانجامدر حالی که بیشتر مطالعات، مدیریت ‏استراتژیک را در شرکتهای بزرگ آزمون کردند، ‏گزارشی در سال ۱۹۸۲ نشان داد که برنامه ریزی ‏استراتژیک تاثیر مطلوبی عملکرد کسب و کارهای ‏کوچک داشته است. رابینسون پس از مطالعه ۱۰۱ ‏موسسه چک خرده فروشی خدماتی و تولیدی ظرف مدت ‏‏۳ سال ، دریافت شرکتهایی که از برنامه ریزی ‏استراتژیک استفاده می کردند، بهبود قابل توجهی ‏از نظر فروش، سودآوری بهره وری نسبت به ‏موسساتی که فعالیت سیستماتیک برنامه ریزی ‏نداشتند به دست آورده بودند. الگوی کلی ‏نتیجه های حاصل از هفت مطالعه، ارزش مدیریت ‏استراتژیک را بر اساس معیارهای مختلف مالی به ‏روشنی نشان می دهد. بر پایه شواهدی که در دست ‏است،سازمان هایی که رویکرد مدیریت استراتژیک ‏را به کار می برند، بطور منطقی و جدی انتظار ‏دارند که سیستم جدید، عملکرد مالی آنها را ‏بهبود بخشد.‏ و…………….
فهرست
عنوان ‏ صفحه
مقدمه ‏ ‏۱‏
ابعاد تصمیمات استراتژیک ‏ ‏۶‏
رسمیت درمدیریت استراتژیک ‏ ‏۱۱‏
انواع ساختارهای مدیریت استراتژیک ‏ ‏۱۳‏
ویژگیهای تصمیمات مدیریت استراتژیک ‏ ‏۱۴‏
جریان تعامل و تکرار فرآیند استراتژیک ‏ ‏۱۷‏
مزایای مدیریت استراتژیک ‏ ‏۱۸‏
خطرهای مدیریت استراتژیک ‏ ‏۱۹‏
اهمیت استراتژی و فواید آن برای موسسه ‏ ‏۲۳‏
تعریف و هدف مدیریت استراتژیک ‏ ‏۲۶‏
ویژگیهای مدیریت استراتژیک ‏ ‏۲۷‏
استراتژی های جهانی و چند ماهیتی ‏ ‏۳۴‏
تعریف مدیریت استراتژیک ‏ ‏۳۶‏
مزایای مدیریت استراتژیک ‏ ‏۳۸‏
تطبیق دادن ساختار با استراتژی ‏ ‏۴۰‏
رابطه بین ساختار و استراتژی از نظر چاندار ‏ ‏۴۲‏
ساختار مبتنی بر واحد تجاری استراتژیک ‏ ‏۴۴‏
منابع ۴۹

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 53

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.