دانلود مقاله بررسی JIT

مقدمه:
در واکنش به تغییرات بسیاری در ماهیت و حجم رقابت بین المللی ، بسیاری از شرکتها به شیوه های تولید نوین اصولا ً به طور مشابه مبادرت ورزیده اند .

این شیوه های نوین به نامهای گوناگونی ملقب شده اند :
تولید بدون ضایعات (LP)[1] ، درست بموقع (JIT)[2] ، کارخانه در هم تنیده[۳] ، تولید در سطح جهانی[۴] ، مدیریت کیفیت فراگیر (TGM)[5] ، تولید کامپیوتری (CIM)[6] ، تولید لانه زنبوری یا حجره ای (CM)[7] ، و سیستمهای تولید انعطاف پذیر (FMS)[8] .

یکی از سر شناس ترین نویسندگان آثارمربوط به تولید ژپنی ، JIT را به عنوان سیستمی توصیف کرده است که « برای تولید و تحویل به موقع کالاها برای فروش ، ارائه به موقع اجزا و قطعات برای مونتاژ و تبدیل به کالاهای تمام شده ، ارائه به موقع مواد خریداری شده برای تبدیل به قطعات ساخته شده ، طراحی میگردد »[۹] .

JIT روشی است که در جهت دستیابی به حذف عملی سطوح ذخیره در کلیه نقاط فرایند تولید حرکت می کند . از مواد ورودی گرفته تا کالای در جریان ساخت در کارگاه و انبارداری قبل از ارسال . کاهش سطوح ذخیره نه تنها به دلیل آزاد شدن نقدینگی ، باعث صرفه جویی می شود ، بلکه حذف ذخیره های احتیاطی به افشای مسائل در فرایند تولید کمک می کند .

JIT همچنین به عنوان فلسفه ای برای حذف ضایعاتی که جز افزودن هزینه ، هیچ ارزش افزوده ای برای محصول ندارند ، توصیف می شود .

« ارزش ، آن چیزی است که مشتری حاضر است بابت آن پول پرداخت نماید »[۱۰] .

هدف شرکتهای JIT از به کارگیری ای رویکرد این است که تقاضای مشتریان را به صورت فوری و با کیفیت کامل و بدون اتلاف ، برآورده سازند. به این ترتیب ، عملکرد رقابتی با گذشت زمان به طور پیوسته بهبود می یابد . جای تاسف است که این اصطلاح دلالت بر این دارد که این رویکرد صرفاً به تحویل مواد به صورت « درست بموقع » به خط تولید مربوط می شود . در حقیقت ، JIT نقش به مراتب گسترده تری را در راهبردهای تولید ایفا می کند .

در روش JIT ، تولید زمانی در طول سیستم « کشیده می شود[۱۱]» که مورد نیاز باشد.
کانبان[۱۲] شیوه ساده « کارت و مربع » است که نوع کششی[۱۳] کنترل مواد را سهولت می بخشد . کارت کانبان ، اپراتورها را از مشخصات قطعاتی که باید ساخته شود ، شماره آنها و مقصد بعدی آنها آگاه میسازد .

سوئل و ویلکینسون (۱۹۹۱) معتقدند که JIT و TQM[14] حیطه مدیریت را گسترش می دهند . آنها می گویند که فناوری این دو روش ، « چشم غیر فیزیکی » را قادر می سازد تا بر محدودیتهای معماری و فضا غلبه کند و نگاه انضباطی خود را به دل فرایند کار بدوزد و آن را کنترل کند .

نظریه و روشهای مدیریت کیفیت فراگیر(TQM) مشهورترین روش برای عموم مردم است . مدیریت کیفیت فراگیر، راهبردی برای افزایش انعطاف پذیری سازمانی و تعهد کارکنان نسبت به تغییر است که در حد گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

این راهبرد در امریکا نشات گرفت ، در ژاپن توسعه یافت ، و اکنون بخش اصلی تصمیم گیری راهبردی را در شرکتها در کشورهای امریکای شمالی ، آسیا ، اروپا ، استرالیا و نیوزیلند تشکیل می دهد

فهرست مطالب
فصل اول: معرفی JIT
مقدمه: ۱
معرفی JIT2
توسعه تاریخی  JIT: 5
دورنمای JIT : 6
فصل دوم: فلسفه JIT
اهداف رویکرد JIT 8
عناصر کلیدی در رویکرد JIT 13
تطابق طرح محصول با تقاضای بازار: ۱۴
خانواده های محصول و تولید جریان مبنا : ۱۴
رابطه با تامین کنندگان در محیط JIT : 15
مزایای JIT : 16
نتیجه گیری : ۱۷
فصل سوم : سیستم کانبان
مقدمه : ۱۸
سیستم کانبان ۱۸
کنترل فعالیت تولید با کانبان ۱۸
انواع کارتهای کانبان ۱۹
ارتباط با فروشندگان ۲۱
کانبان به عنوان یک تکنیک بهبود کیفیت ۲۲
نتیجه گیری ۲۳
فصل چهارم: طراحی و برنامه ریزی سیستم های تولیدی برای JIT
مقدمه : ۲۴
۱) طراحی محصول برای سادگی در ساخت و مونتاژ ۲۵
۲ ) تکنیک های برنامه ریزی تولید ۲۵
۳ ) تکنیکهای ساده سازی فرایند ساخت و کاهش زمانهای پیشبرد ۲۶
۴ ) استفاده از منابع تولیدی ۳۳
۵ ) جنبه های کنترل کیفی JIT 35
نتیجه گیری : ۳۹
فصل پنچم: سیستم هزینه یابی JIT
مقدمه : ۴۱
سیستم هزینه یابی در JIT : 42
فصل ششم: سیستم تولید تویوتا
مقدمه : ۴۴
تولید اتومبیل : ۴۴
سیستم تولید تویوتا : ۴۴
روشهای تولید : ۴۵
ایده اصلی و چهارچوب کاری : ۴۶
تولید به موقع : ۴۸
سیستم کانبان ( Kanban ) : 48
خود کنترلی ( Autonamation ) : 50
نتیجه گیری : ۵۱
منابع : ۵۲

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 54

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.