مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان

چکیده
این مقاله روش انجام ارزیابی عملکرد کارکنان را شرح می دهد. معیارهای ‏ارزیابی عملکرد، ارتباط بین ارزیابی عملکرد با ارزشیابی مشاغل و حقوق و ‏مزایا، فنون مختلف ارزیابی عملکرد، اهداف، مکان و زمان ارزیابی عملکرد، ‏خصوصیات شخصیتی ارزیاب و سایر نکات و جزئیات انجام ارزیابی عملکرد از ‏جمله مباحث این مقاله هستند.‏
کلیدواژه : ارزیابی عملکرد کارکنان؛ ارزیاب؛ معیارهای ارزیابی؛ فنون ارزیابی ‏عملکرد کارکنان؛ ارزشیابی مشاغل

مقدمه
همه افراد حق دارند و علاقمند هستند که از نتایج عملکرد روزانه خود آگاه ‏باشند. این مساله در مورد کارکنان وجه دیگری هم پیدا می کند و آن اینست که ‏کارکنان علاقه دارند از نظرات سازمان در مورد خود مطلع گردند و از سوی ‏دیگر سازمان نیز محق است نظرات خود را در مورد منابع انسانی سازمان که از ‏اصلی ترین سرمایه های سازمان بشمار می روند ابراز داشته و به اطلاع ایشان ‏برساند. از طرف دیگر از کارکنانی که از انتظارات سازمان در مورد خویش ‏بی اطلاع هستند چگونه می توان انتظار داشت که در جهت رفع و جبران کاستی های ‏گذشته اقدام نمایند؟ در همین راستا باید متذکر شد که در اغلب موارد کارکنان، ‏سازمان یا دست کم مدیر مستقیم خود را مسئول و مسبب افت یا ضعف عملکرد ‏خود می دانند. دلایل اصلی نیاز سازمان ها به انجام ارزیابی عملکرد کارکنان ‏عبارتند از:‏
– تشویق عملکردهای مطلوب و نهی از عملکردهای نامطلوب کارکنان
– پاسخ به این نیاز کارکنان که «حق دارند از نظرات کارفرما در مورد ‏عملکرد خود مطلع باشند».‏
– شناسایی افرادی که قابلیت ارتقاء دارند و یا مستحق افزایش دستمزد و ‏مزایای جانبی هستند.‏
– نیاز سنجی آموزشی کارکنانی که جهت ارتقاء یا جبران کاستی ها نیاز به ‏آموزش دارند.‏
– امکان بازنگری مشاغل و پست های سازمانی.‏

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 30

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.