مقاله تاثیر عوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

این تحقیق در مورد تاثیر عوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده و به طور جامع و کامل ، عوامل فیزیکی موثر بر تحصیل دانش آموزان را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های علوم تربیتی ، آموزش ابتدایی ، علوم اجتماعی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل موثربر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همهٔ این کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل می کنند تا یادگیری و پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان حاصل گردد. هرقسمت از این نظام باید به گونه ای آماده شود که دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسر شود، زیرا اگرجزئی از نظام ازکار باز ایستد، کارآیی اجزای دیگرنظام کاهش یافته و صدمه خواهد دید.

با در نظر گرفتن و تجزیه و تحلیل درون دادهایی از قبیل متغیرهای فیزیکی، می توان با آگاهی بیشتری اقدام به برنامه ریزی نمود. البته علاوه بر عوامل فیزیکی، متغیرهای زیاد دیگری نیز وجود دارند که فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهند که با انجام پژوهش می توان میزان تاثیر آنها را تشخیص داد. وقتی که نظامهای آموزشی اطلاعات لازم را در چنین زمینه های اساسی در اختیار نداشته باشند، نمی توان عملکرد صحیح را در عرصه های مختلف آموزشی و پرورشی انتظار داشت.

از این رو، این مقاله به دنبال یافتن پاسخ به دو سوال زیراست:
آیا بین میزان امکانات آموزشی کلاس درس، با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
آیا بین جاذب بودن کلاس درس، با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

عوامل فیزیکی مربوط به امکانات آموزشی و جاذب بودن کلاس دوازده شاخص است که درشش قسمت به شرح ذیل دسته بندی و تبیین شده است. پنج مورد اول مربوط به جاذب بودن کلاس و مورد ششم مربوط به امکانات آموزشی کلاس است:

▪ نور و عوامل مربوط به آن مانند میزان و شدت نور، نوع نور(طبیعی یا مصنوعی)؛
▪ ابعاد ظاهری کلاس شامل دیوار، درب و کف کلاس، سرانه مساحت و سرانه فضا؛
▪ حرارت و تهویه کلاس؛
▪ صدا و عوامل مربوط به آن؛
▪ سازماندهی و آرایش کلاس؛
▪ تجهیزات آموزشی شامل تخته سیاه و رسانه های آموزشی.

استاندار هایی که در این تحقیق استفاده شده، شامل ملاکهایی است که توسط وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان، سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس، کتابها و نشریه های علمی در مورد ویژگیهای مناسب و لازم برای یک کلاس تعیین شده است، که به طور اختصار به شرح آنها می پردازیم:

۱) نور و متغیرهای مربوط به آن:
به طور کلی در فرآیند یادگیری، ۸۳ درصد یادگیری به وسیله حس بینایی صورت می گیرد(ذوفن و لطفی پور، ۱۳۷۷). بنابراین، اگرعمل دیدن با اشکال رو به رو شود، افت در یادگیری ایجاد می گردد. هدف تامین روشنایی درمدرسه، عبارت از به وجود آوردن محیطی است که درآن، عمل دیدن به بهترین وجه و با حداقل زحمت و کوشش انجام گیرد تا نیروی دانش آموزان، صرف جذب اطلاعات و فرآیند یادگیری شود، نه اینکه این نیرو برای مبارزه با اشکالات دیدن- که درمحیط کم نور وجود دارد- صرف شود. البته باید یادآوری کنیم که هنگام انجام هر فعالیتی، میزان نور مورد نیاز متفاوت است.

روشنایی کلاس ازطریق نور طبیعی (پنجره ها، دریچه هاو …) یا نور مصنوعی (لامپها و انواع چراغها) تامین می گردد که درهر صورت باید به میزان نور، جهت و کیفیت آن توجه گردد

فهرست مطالب
مقدمه
۱) نور و متغیرهای مربوط به آن
۲) ابعاد ظاهری کلاس
۳) حرارت و تهویه کلاس
۴) صدا و متغیرهای مربوط به آن
۵) سازماندهی و آرایش کلاس
روشهای تدریس سنتی و متداول
روش های جدید آموزشی
روش های آموزش انفرادی
1. رعایت تفاوت های فردی
2. رشد استقلال در عمل یادگیری
3. عادت به مطالعه
4. ایجاد مهارت در مطالعه
5. مطالعه خود هدایت شده ومستقل
طرح کلر و سطوح مختلف آن
1. پیشرفت بر اساس توان فردی
2. یادگیری تا حد تسلط
3. تدریس خصوصی
4. راهنمایی
5. تکنیکها و روشهای مکمل ، همرا با آموزش سنتی
روشهای مختلف آموزش انفرادی
یادگیری تا حد تسلط
تدریس خصوصی
آموزش برنامه ای (PI)
آموزش به وسیله رایانه (CAI)
سازماندهی مجدد مدارس برای آموزش انفرادی
آموزش انفرادی تجویز شده (IPI)
آموزش انفرادی هدایت شده (IGE)
ارزشیابی IPI و CAI و IGE و سایر روشها
روش واحدها
ویژگیهای روش واحد ها
مراحل اجرای روش واحد ها
روش واحد موضوع
ویژگیهای روش واحد موضوع
محاسن و محدودیتهای روش واحد موضوع
روش واحد تجربی
ویژگیهای روش واحد تجربی
نمونه ای از یک واحد تجربی : اهیمت آب در زندگی
روش واحد طرح
ویژگیهای روش واحد طرح
محاسن و محدودیتهای روش واحد طرح
معلم خلاق
ارتباط عاطفی
خصوصیات معلم پرورش دهنده خلاقیت
معلمان خلاق چگونه عمل می کنند؟
استفاده از روش تدریس یاد گیرنده مدار
استفاده از روش بحث و گفتگو
امکان تجربه و خطا کردن
توجه به کیفیت تفکر و نه سرعت انتقال
تکیه بر کیفیت در مقابل کمیت یادگیری
پروژه های فردی هدفدار و سرگرم کننده
اختراع
روشهای گروهی
استفاده از حواس
راهکارهایی برای ایجاد شور و شوق در کلاس
کلاس به منزله یک سیستم
والف والد وامرسون (Ralph Waldo Emerson )
از شبیه سازی استفاده کنیم
از تفکر انتقادی و حل مساله استفاده کنیم
برنامه غنی هنری داشته باشیم
از حرکات بدنی و ورزشی استفاده کنیم
دستورالعمل هایی برای پدران، مادران و مربیان
چگونه در دانش آموزان انگیزه تحصیلی ایجاد کنیم؟
افزایش انگیزه های آموزشی- تحصیلی
چگونگی افزایش انگیزه برای یادگیری
وسایل کمک آموزشی
وسایل آموزشی مدارس
طراحی وسایل کمک آموزشی
تولید ابزار آموزشی
نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری درس ریاضی
مفهوم وسایل کمک آموزشی
اهمیت وسایل کمک آموزشی
فواید استفاده ازوسایل کمک آموزشی
افت در دروس دیگر و تاثیر آن بر ریاضیات
فراموشی و عدم توجه کافی در هنگام نوشتن و حل تمرینها
علل فراموشی
تشکیل صورتهای ذهنی
نقش مجلات و کتابهای کمک آموزشی در تدریس
ویژگی های کتاب های کمک آموزشی
برای تقویت برنامه آموزشی نوشته می شوند
تکمیل کننده کتاب درسی هستند
مفاهیم را به صورت غیر متمرکز عرضه می کنند
کتاب های کمک آموزشی در ایران
چشم انداز
رنگهای سرد و نامناسب در فضاهای آموزشی
بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها
منابع

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 105

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.