مقاله درباره کارکردهای مدیریت
این تحقیق در مورد کارکردهای مدیریت می باشد و کارکردها و ویژگی های مورد استفاده مدیریت را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.
مقدمه
برنامه ریزی عبارت است از فراگرد تعیین و تعریف اهداف و تدارک دقیق و پیشاپیش اقدامات و وسایلی که تحقق اهداف را میسر می سازد . اقدامات و وسایل مورد نیاز عبارتند از : پیش بینی روشها ، زمان و مکان ، منابع و افراد .
برنامه ریزی به کار افراد جهت می دهد و توجه آنان را بر اهداف متمرکز می سازد . وقتی که افراد بدانند کجا می روند و برای رسیدن به مقصد ، هر یک چه کمکی باید بکنند ، هماهنگی و همکاری جمعی بیشتری به وجود می آید . همچنین برنامه ریزی موجب می شود که فعالیتهای تکراری و بی ثمر کاهش یابد و توجه به اهداف معطوف گردد .
به نظر می رسد که در مدیریت ، امر برنامه ریزی از اهمیت بسزایی برخوردار است . این اهمیت از آنجا ناشی می شود که برنامه ریزی موثر ، رفتار مدیر را عمیقاً تحت تاثیر قرار داده،کنترل موثر را نیز امکان پذیر می سازد . برنامه ها ، مبانی لازم برای کارگزینی، هماهنگی و هدایت و رهبری را فراهم می نمایند و با مشخص کردن جوانب عملی و رفتاری فعالیتها ، میزان بلاتکلیفی را کاهش می دهند .
– متضمن تعیین هدفها و مقاصد سازمان و تهیه نقشه و برنامه است.
– شامل مراحل: 1- هدف گذاری (تعیین اهداف و اولویت آنها) 2- پیش نگری (بررسی و پیش بینی منابع و امکانات تحقق هدف) 3- تبدیل امکانات به اقدامات عملی دقیق یا بودجه بندی (تشخیص فعالیت ها و اقداماتی که برای تحقق هدفها ضرورت دارند) 4- تعیین خط مشی ها ، روش ها و ملاکهای عملیات
– حاصل نهایی فعالیت برنامه ریزی، برنامه یا طرح می باشد.
– لازمه برنامه ریزی ، اطلاعات دقیق و مناسب است.
اهمیت برنامه ریزی
برنامه ریزی به معنای مشخص نمودن طرح کار و نقشه برای حرکتهای آینده می باشد. بدیهی است که این امر از مهمترین ارکان مدیریت بوده و هیچ مدیری نباید اهداف سازمان را بدون برنامه تعقیب کند.
مدیران پس از دریافت جرقه ای در اندیشه خود، در صورتی که بتواند به عنوان یک هدف برای سازمان مطرح شود، واکنشهای گوناگونی از خود بروز می دهند: بعضی هیجان زده و با شتاب و بدون برنامه دست به کار شده، اقدام می نمایند و هر چه افراد از این سو و آن سو به آنان تذکر و هشدار می دهند که جوانب این امر سنجیده نیست، توجه نکرده، غرش کنان به پیش می روند تا زمانی که سر مبارکشان به سنگ می خورد و از حرکت باز می ایستند، در آن هنگام، بال و پرها ریخته، نادم و پشیمان به گوشه ای پناه می برند.
این افراد هر روز به نحوی و با خیال جدیدی پای به عرصه سازمان نهاده و هر زمان حرف جدید و هر لحظه تصمیم ناپخته ای اتخاذ و عمر شریف خود و همکاران و امکانات بیت المال را فدای ناپختگیهای خود می کنند.
اما دسته دیگری از مسوولان که دارای واکنشی صحیح و منطقی هستند به هنگام دریافت یک هدف عملیاتی به برنامه ریزی می پردازند و با برنامه ای صحیح و دقیق کار را شروع می کنند؛ اینان مسوولانی موفق بوده و مجموعه تحت امرشان را می توانند عاقلانه رهبری کنند.
فهرست مطالب
مقدمه
اهمیت برنامه ریزی
انواع برنامه
برحسب فراوانی کاربرد
موقت یا تک کاربردی
از لحاظ چهارچوب زمانی، وسعت و هدف
راهبردی
عملیاتی
بر مبنای دامنه زمانی
سازماندهی
ساختار سازمانی
ساختار رسمی
ساختار غیر رسمی
فرماندهی
هماهنگی
کنترل و نظارت
هدایت
رهبری
سلسله مراتب نیازها
انگیزش و بهداشت روانی
مقایسه بین نظریه سلسله مراتب نیازها ونظریه انگیزش و بهداشت روانی
ارتباطات
تعریف ارتباط
عناصر ارتباطی
انواع ارتباط
تصمیم گیری
منابع
فرمت فایل:
WORD
تعداد صفحات:
18
پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.