پاورپوینت معرفی شاخص های علم سنجی
این فایل پاورپوینت شامل 37 اسلاید قابل ویرایش و در مورد معرفی شاخص های علم سنجی می باشد.
علم سنجی چیست؟
مطالعه اندازه گیری پیشرفت های علم و فناوری (اگه و روسو، 1990).
دانش اندازه گیری علم (بوکشتاین، 1995).
یافته های پژوهشی در مورد جنبه های کمّی و ویژگی های علم (انتشارات الزویر).
مطالعه کمّی و ریاضی علم و فناوری (دیوداتو، 1994).
بررسی جنبه های کمّی علم به عنوان یک رشته یا یک فعالیت اقتصادی (تیگ- ساتکلیف، 1992).
علم سنجی در یک کلام
علم سنجی عبارت است از تجزیه و تحلیل کمّی و تا حد امکان کیفی فرایند تولید، توزیع واستفاده از اطلاعات علمی و عوامل موثر بر آن
به منظور:
برنامه ریزی، سیاست گذاری و آینده نگری علمی و پژوهشی در ابعاد فردی، گروهی، سازمانی، ملی و بین المللی.
معرفی شاخص های علم سنجی
- شاخص های سنتی علم سنجی
- شاخص های جدید علم سنجی
- شاخص های خاص و بومی
1. شاخص های سنتی علم سنجی
شاخص های سنتی علم سنجی که بیشتر به شاخص های تحلیل استنادی معروف هستند، عبارتند از:
- ضریب تاثیر مجلات (Journal Impact Factor= JIF)،
- ضریب تاثیر رشته (Discipline Impact Factor= DIF)،
- شاخص فوریت (Immediacy Index)
- نیم عمر متون یا کهنگی متون (Literature Obsolescence).
ضریب تاثیر مجلات (IF)
یکی از رایج ترین شاخص های سنتی تحلیل استنادی و علم سنجی است که با عناوین دیگری هم شناخته می شود:
- ضریب تاثیر مجلات (Journal Impact Factor)،
- نفوذ مجلات (Journal Influence)،
- نرخ استناد (Citation Rate)،
- تاثیر (Impact)
نخستین بار توسط گارفیلد (1955) برای مطالعه میزان تاثیرگذاری یک مجله در رابطه با مجلات دیگر و شاخص اندازه گیری انتشارات علمی مطرح شد.
اما استفاده از اصطلاح ضریب تاثیر برای نخستین بار برای کمّی سازی انتشارات نمایه استنادی علوم (Sciences Citation Index = SCI) در سال 1963 صورت گرفت.
یادآوری: نمایه مذکور یکی از مهم ترین تولیدات موسسه اطلاعات علمی (ISI) است.
فهرست مطالب:
تعریف علم سنجی
معرفی شاخص های علم سنجی
شاخص های سنتی
شاخص های جدید
شاخص های خاص و بومی
آسیب شناسی علم سنجی و شاخص های آن
و…
فرمت فایل:
پاورپوینت
تعداد صفحات:
37
پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.