پاورپوینت مقایسه وظایف و تعهدات متصدی حمل و نقل در کنوانسیون روتردام و کنوانسیون هامبورگ
مقدمه
1- بیش از 90% حمل و نقل کالاها از طریق کشتی است.
2- هیچ تعهدی به طور صریح در کنوانسیون هامبورگ نیست.
3- عدم ترجمه کنوانسیون روتردام تا حال
موارد مشترک دو کنوانسیون
1- تعریف متصدی
2- صدور بارنامه: (بند 2 ماده 15 هامبورگ)
3- مدت تعهد متصدی حمل و نقل
4- میزان تعهد به پرداخت در تاخیر تحویل که 2 و نیم برابر کرایه بار تاخیر شده است.
5- تعهد به خسارت واقعی:
الف) در صورت ناشی بودن خسارت از فعل یا ترک فعلی که عمداً و به قصد وارد آوردن خسارت انجام شود (بند 1 ماده 8).
ب) اگر کالا برخلاف تصریح در قرارداد بر حمل آن در زیر عرشه، عملاً روی عرشه حمل شود (بند 4 ماده 9).
6- حرکت و سرعت معقول و متعارف
موارد اختلافی کنوانسیون هامبورگ و روتردام
کنوانسیون هامبورگ
1- رعایت اقدامات معقول در مراقبت از کالا جهت احتراز از واقعه و عواقب آن (بند 1 ماده 5).
2- متصدی حمل در صورتی مجاز به حمل کالا بر روی عرشه است که:
الف) توافق با فرستنده
ب) طبق عرف حاکم بر تجارت، حمل کالا بر روی عرشه مجاز باشد.
3- میزان تعهد به پرداخت
4- وظیفه متصدی برای مبرا شدن از مسئولیت:
الف) اثبات انجام اقدامات معقول مذکور در ماده 5
ب) اثبات یکی از مصونیت ها
5- قابلیت دریانوردی
6- مدت تعهد به مقصد رساندن کالا (بند 3 ماده 5)
7- از بین رفتن تعهد به پرداخت خسارت در صورت:
الف) ناشی بودن خسارت از تدابیر اتخاذ شده برای نجات افراد
ب) ناشی بودن خسارت از تدابیر متعارف برای نجات اموال در دریا (بند 6 ماده 5)
8- متعهد بودن به وظایف متصدی حمل و نقل ثانوی (بند 1 ماده 10)
9- تعهد به گذاشتن تسهیلات در اختیار گیرنده در صورت وقوع خسارت برای بازرسی و بازشماری کالا (بند 4 ماده 19)
10- مجاز بودن تعهد به تعهدات سنگین تر از تعهدات کنوانسیون (بند 2 ماده 23)
11- تعهد به عدم انحراف از مسیر
فرمت فایل:
پاورپوینت
تعداد صفحات:
7
پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.