بررسی اثربخشی حمایت مالی ورزشی شرکت ها بر جذب مشتری

این تحقیق در مورد بررسی اثربخشی حمایت مالی ورزشی شرکت ها بر جذب مشتری می باشد و اهداف و عوامل موثر بر حمایت مالی ورزشی شرکت ها را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت ، اقتصاد ، تربیت بدنی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
از قدیم گفته اند که هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد. این روزها که بحث اسپانسرینگ به ویژه در ورزش کشور به شدت داغ شده خیلی ها می پرسند چرا برخی شرکت های بزرگ برای اسپانسر شدن تیم های ورزشی سر ودست می شکنند.

اسپانسر به شخص حقیقی یا حقوقی اطلاق میشود که به جهت کمک و حمایت مالی از فعالیت های کاری دیگران به انها کمک مالی نموده و به نوعی با با دیگران همکاری عملی داشته باشند تا هم منافع اسپانسر و هم منافع شخص یا شرکت فعال تا حد زیادی تامین گردد.امروزه در جهان، حمایت های مالی به خصوص حمایت های مالی ورزشی بخش مهمی از فعالیت های بازاریابی را تشکیل می دهند. در ایران هم حمایت های مالی ورزشی روند رو به رشد را به خصوص در ورزش فوتبال طی می کند. بنابراین لازم است که مدیران شرکت ها از اثربخشی این نوع از فعالیت های بازاریابی اطلاعات کاملی کسب کنند تا بتوانند تصمیماتی از جمله تخصیص منابع برای حمایت های مالی ورزشی را به درستی اتخاذ کنند.

حمایت مالی شرکت ها
مبلغ سرمایه گذاری جهانی شرکت ها در بازار حمایت های مالی بطور تقریبی از ۲ بیلیون دلار آمریکا در سال ۱۹۸۴ به ۲۳ بیلیون دلار در سال ۱۹۹۴ افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می شود به ۲۸ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۴ و ۳۷ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۷ برسد,در سال ۲۰۰۲ بیش از ۷۰ درصد دلارهای حمایت مالی در ورزش و رویدادهای ورزشی سرمایه گذاری شده است. در چنین محیطی حمایت های مالی ورزشی بعلت انعطاف پذیری اش، نفوذ گسترده اش و سطح بالای در معرض قرار دادن شرکت یا مارک تجاری، به یک ابزار بازاریابی مهم تبدیل شده است.

در حال حاضر که اکثر لیگ های ورزشی به خصوص فوتبال به شکل حرفه ای درآمده اند و به خاطر اینکه مخاطبین بسیاری را جذب خود میکنند یک رقابت بین شرکت ها برای حامی شدن رویداد ها و باشگاه های معروف و پر طرفدارشکل گرفته است. برای مثال در فصل ۸۸-۱۳۸۷رستوران زنجیره ای ماری براون با قراردادی ۳ میلیارد تومانی به عنوان حامی اصلی تیم پرسپولیس معرفی شد. همچنین بازار مبل ایران در نیم فصل اول با ۵۰۰ میلیون تومان و بازار موبایل ایران برای نیم فصل دوم لیگ ۸۸-۱۳۸۷ با ۸۰۰ میلیون تومان حامی تیم استقلال شد. سایر تیم های لیگ برتری نیز از این قرار داد ها مستثنی نبودند برای مثال کارخانه ی ایران خودرو با ۴ میلیارد تومان حامی تیم پیکان قزوین در فصل ۸۸-۱۳۸۷ شد.

امروزه داشتن اسپانسر به صورت یک بخش لاینفک درآمد زایی در باشگاه ها است. بسیاری از هواداران جوان تیم ها هنگام خرید پیراهن تیم مورد علاقه ی شان در صورتی آن را غیر تقلبی می دانند که نام اسپانسر بر روی آن حک شده باشد. طرفداران به کالایی که نام شرکت آن به عنوان اسپانسر بر روی پیراهن تیم شان حک شده است علاقه نشان می دهند. هواداران تیم ها محصولات اسپانسر تیم خود را جذاب تر از محصولات مشابه می دانند. از سوی دیگر حمایت مالی از مسابقه ها توسط شرکت های بزرگ، موفقیت باشگاه ها و اسپانسرها را تواما مهیا میکند و هر دو طرف از این معامله سود سرشاری میبرند(کامران عشقی،۱۳۸۸). به علت رشد محسوس حمایت مالی ورزشی، درک اثربخشی حمایت مالی برای بازاریابان ورزشی و حامیان مالی اهمیت فراوانی دارد.

امروزه اکثر سازمان ها به دنبال این هستند که اثر بخشی فعالیت های بازاریابی خود را اندازه گیری کنند و بسنجند که بر مبنای آن بتوانند بهترتصمیم گیری نمایند. متاسفانه در ایران کمتر بدین مقوله پرداخت شده است و اگر هم کاری انجام شده باشد میزان افزایش فروش( اثرات کوتاه مدت) را در نتیجه ی فعالیت های بازاریابی( تبلیغات، حمایت های مالی و…) اندازه گیری کرده اند و عواملی چون جانبداری ورزشی هوادار، میزان آگاهی، بهبود تصویر عمومی از شرکت یا نام تجاری و قصد خرید کمترمورد بررسی قرار گرفته است.

شرکت ها با صرف هزینه های زیاد به دنبال بازگشت سرمایه هستند ولی اینکه چگونه اثر بخشی فعالیت های بازاریابی خود را ارزیابی کنند به یک مساله تبدیل شده است. در این تحقیق اثر بخشی حمایت های مالی ورزشی در میان طرفداران فوتبال (طرفداران ۲ تیم پرسپولیس و استقلال) در مسابقات فوتبال در ایران از طریق تجزیه و تحلیل ساختارهای اثر بخشی حمایت های مالی مورد سنجش قرار می گیرد. سطح جانبداری ورزشی، آگاهی از نام تجاری ،تصویر شرکت و  قصد (نیت) خرید هواداراز عوامل مهمی هستند که به وسیله ی آنها می توان اثربخشی حمایت های مالی ورزشی را سنجید.

فهرست مطالب
مقدمه
حمایت مالی شرکت ها
اهداف شرکت ها از حمایت مالی ورزش
تسریع شناخت برند
افزایش فروش
ارتباط با افراد خاص
توجه عموم مردم
عوامل موثر بر ارزش و قدرت حمایت مالی ورزشی
۱– پخش تلویزیونی مسابقات رسمی
۲- تعداد تماشاگر در استادیوم در طول یک فصل
۳- تعداد هواداران باشگاه
۴- حضور بازیکنان شاخص و مطرح در تیم (ستاره ها)
۵- حجم گردش مالی لیگ و جایگاه تیم در جدول مسابقات سه فصل قبلی لیگ مربوطه
۶- تعداد قهرمانی باشگاه در لیگ مربوطه در سطوح ملی ، قاره ای و جهانی
۷- تعداد قهرمانی در جام حذفی
۸- تعداد حضور در مسابقات جام باشگاه های آسیا
۹- عناوین و افتخارات باشگاه
۱۰– رنکینگ در بین باشگاه های آسیایی و باشگاه های جهان
۱۱- رنکینگ سایت باشگاه در بین سایت باشگاهها
۱۲- سطح و مقبولیت مدیران باشگاه
۱۳- تهرانی یا شهرستانی بودن باشگاه
۱۴- تعداد رشته های ورزشی فعال باشگاه
۱۵- تعداد آکادمی و مدارس ورزشی فعال باشگاه
۱۶- تعداد بازیکن حاضر در تیم های ملی رده ها و رشته های مختلف
۱۷- برخورداری از استادیوم اختصاصی
۱۸- برخورداری از کمپ تمرین اختصاصی
۱۹- برند و فعالیت سهامداران باشگاه
نتیجه گیری
منابع و ماخذ

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 28

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.