مقاله بررسی مدیریت تجارت یکپارچه ERP

دیباچه
از آنجائیکه محیط کسب وکار عصر اطلاعات فعلی رقابت شدیدی را در اخذ اطلاعات و دانش ‏ایجاد نموده است ،ضرورت دارد سیستم ها ی اطلاعاتی سازمانها  تا حد ممکن پیوستگی خود را ‏حفظ کند وچنانچه بخواهند از هم جدا و به صورت جزیره های اطلاعاتی مستقل کار کنند ‏اطلاعات مطلوبی از آنها نمیتوان استخراج کرد.‏
بسیاری از متخصصان‎ ITبر این عقیده اند که تنها بخشی از اطلاعات سازمان در فرآیند های ‏تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد، و بسیاری از آنها به علت فقدان متخصصان فن ‏همچنان بی استفاده باقی می ماند .‏
مانند گازهای ذیقیمتی که به علت فقدان امکانات با بی توجهی تصمیم گیران سالها بر سر ‏چاههای نفت سوزانده میشوند . بنابر این هر ابزاری ازIT‏ که بتواند به سازمانها در جهت ممانعت از ‏به هدر رفتن ارزشمند ترین منبع آن کمک نماید ، ودر عین حال سازمان را در جهت حرکت از ‏حالت وظیفه گرائی سنتی به سمت فرایند گرائی یاری کند میتواند در بهبود روشهاو افزایش بهره ‏وری منابع سازمان موثر واقع شود .‏
فناوری اطلاعات(‏IT‏) ومهندسی مجدد فرایندهای عملیاتی (‏BPR‏) دو ابزار حیاتی در جهت ‏توسعه کیفی و کمی سازمانها برای گردآوری وبهره وری اصولی از منابع اطلاعاتی است .‏
راه حلهایERP ‎‏ در حال حاضر مناسبترین بستر و ابزار در هر دو جهت فناوری اطلاعات و ‏مهندسی مجدد فرایندها است.‏

مقدمه
رشد غیر قابل پیش بینی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های گذشته که با تکیه بر توسعه ‏صنایع مختلفی ازجمله الکترونیک، کامپیوتر، مخابرات و … صورت گرفته، بر جنبه های مختلف ‏عملکرد سازمانها تاثیرات شگرفی داشته است. همزمان با این تغییرات، محیط فعالیت ‏سازمانهای مختلف پیچیده تر شده و به همین جهت نیاز به سیستمهایی که بتواند ارتباط بهتری ‏بین اجزای مختلف سازمانی برقرار کرده و جریان اطلاعات را در بین آنها تسهیل کند، افزایش ‏چشمگیری یافته است. این سیستمها که در مجموع به سیستمهای سازمانی ‏Enterprise ‎Systems (ES)‎‏ معروف هستند، زمینه ای را فراهم آورده اند که مدیران بتوانند در تصمیم ‏گیری های مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمایند. ‏
از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، ظهور نرم افزارهای یکپارچه ای تحت عنوان ‏Enterprise ‎Resource Planning (ERP)‎‏ با هدف قراردادن سازمانهای بزرگ، توسعه بسیار زیادی ‏پیدا کردند. این نرم افزارهای بسیار قدرتمند، پیچیده و گران قیمت، سیستمهای از پیش ‏طراحی شده ای هستند که پس از اندک تغییراتی در آنها‎ ‎‏ ( ‏Customization‏ )  توسط ‏مشاوران پیاده ساز و مشاوران تحلیل فرایندهای سازمانی، پیاده سازی و اجرا می شوند. در ‏بسیاری از موارد سازمانها به دلیل اجبار در تبعیت از منطق حاکم بر این نرم افزارها، مجبور به ‏اصلاح و بازبینی مجدد فرایندهای خود هستند

‏(۱_۱)تعریف ‏ERP
ERP‏ یا ‏Enterprise Resource Planning‏ یک بسته نرم افزاری است که تمامی ‏فرایندهای اصلی تجاری در تمام صنایع را پوشش میدهد.و آخرین راهکار تکنولوژی اطلاعات جهت ‏تامین نیازهای انفورماتیکی سازمانها وموسسات وبرنامه ریزی بهینه منابع آنها با نگرش توام درون ‏وبرون سازمانی می باشد‎.‎
نرم افزار برنامه ریزی منابع شرکت یا همان‎ ERPدر واقع آن چیزی که از نامش بر می آید ‏نیست.  برنامه ریزی را فراموش کنید – چون این کار را  انجام نمی دهد-  منابع را نیز که واژه ‏ای مستعمل است به کنار می گذاریم. هدف دگرگون ساختن روش کاری شرکت‏ است.  ‏ماموریت اصلی‎ ERP‏ این است که  تمام زیر مجموعه ها و توابع یک سازمان را در یک سیستم ‏کامپیوتری که می تواند به تمام نیازهای آنها  پاسخ دهد گردآوری کند.‏
طراحی نرم افزاری که همزمان نیازهای افراد در امور مالی ،منابع انسانی و انبارداری را جوابگو ‏باشد به هیچ وجه آسان نیست.هرکدام از این اجزا ، معمولا سیستم کامپیوتری مخصوص به ‏خود دارند،که هر یک با روش بخصوصی که آن بخش نیاز دارد سازگار است ؛ ولی‎ ERP‏ همه ‏آنها را ترکیب می کند: برنامه نرم افزاری یکپارچه، که پایگاه‎ ‎داده های‎ ‎یگانه ای ایجاد می کند ‏که توسط آن قسمتهای مختلف می توانند به سهولت اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند و با ‏یکدیگرارتباط بر قرار کنند. این رویکرد مجتمع می تواند نتایج فوق العاده ای در پی داشته باشد ‏؛ لازمه این امر پیاده سازی صحیح برنامه توسط شرکتها است.برای مثال سفارش یک  مشتری ‏را در نظر بگیرید.  معمولا هنگامی که مشتری سفارش خود را  ارائه می دهد  سفری طولانی ‏که بیشتر روی  کاغذ است آغاز می شود ، از این قسمت به آن قسمت فرستاده می شود ودر ‏طی راه بارها در سیستم های کامپیوتری بخشهای مختلف  ثبت  و  مجددا  ارسال می گردد. ‏این امر سبب تاخیر یا گم شدن سفارشها می شود .همچنین در سیستم کامپیوتری هر بخش ‏احتمال رخ دادن اشتباه در ثبت وجود دارد . در این فاصله هیچ یک از کارکنان شرکت بدرستی ‏از وضعیت سفارش در یک مرحله بخصوص  اطلاع ندارد‎.‎
‏ برای مثال بخش مالی سازمان نمی تواند به سیستم کامپیوتر انبار راه یابد تا بررسی کند که آیا ‏کالای مورد نظر ارسال شده یا نه؟ « باید با انبار تماس بگیرید » ترجیع بند معروفی است که در ‏جواب مشتری منتظر بکار برده می شود.‏
ERP‏ دارای ماژول های از پیش ساخته شده ای است که برخی از بهترین فرآیندهای اجرایی در ‏دنیا برای هر فعالیتی را ترکیب و پیشنهاد می کند. مثلاً بخش مالی، منابع انسانی، تولید و انبار ‏ماژولهای جداگانه خود را دارند که وظایفشان را با استفاده از آنها انجام می دهند. در عین حال ‏این قسمت ها با یکدیگر در ارتباط هستند و می توانند از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند. به عنوان ‏مثال یک کارمند امور مالی می تواند به درون سیستم انبار دسترسی یابد و وضعیت ارسال یا ‏فعالیتهای مربوط به یک سفارش خاص را مشاهده کند. اغلب عرضه کنندگان سیستم های ‏ERP‏ ‏ماژولهای مختلف را مستقل از یکدیگر و بدون نیاز به خرید و نصب کل سیستم ارائه می کنند. در ‏این صورت تهیه بقیه ماژولها را می توان به آینده موکول کرد.‏

فهرست مطالب‎
دیباچه‎
مقدمه‎
فصل اول‎
تعریف‎ ERP
نقش سیستمهای اطلاعاتی در موسسات تولیدی و صنعتی‎
فصل دوم‎
سیر تکامل سیستمهای اطلاعاتی‎
سیستمهای‎ Batch ‎در کامپیوترهای مرکزی‎
سیستمهایOnLineدر کامپیوترهای سازمانی(تک کاربره‎)
تفکیک‎ DATA ‎ازبرنامه ها وراه اندازی مراکز سرویس داده‎
راه اندازی مراکز سرویس برنامه‎(Application Server)
سیستمهای اطلاعاتی‎ Web Based
فصل سوم‎
جایگاه‎ ERP ‎در لایه های نرم افزاری وسیستمهای اطلاعاتی‎
فصل چهارم‎
تاریخچه و سیر تکاملی سیستمهای‎ ERP
سیستمهای اطلاعاتی دهه ۶۰‏‎
سیستمهای اطلاعاتی دهه ۷۰‏‎(Material Requirement Planning)
سیستمهای اطلاعاتی دهه۸۰‏‎(Manufacturing Resource Planning) MRPII
MRPIIنیز هنگام پیاده سازی با مشکلاتی مواجه شد‎
سیستمهای اطلاعاتی دهه ۹۰‏‎ (Money Resource Planning) MRPIII ‎و‎ ERP
فصل پنجم‎
آشنایی کامل با‎ ERP
وجه تمایز‎ MRPII ‎وٍ‎ ERP ‎را می توان به صورت زیر خلاصه نمود‎
منافع حاصل ازپیاده سازی‎ ERP
مهندسی مجدد سازمان‎ (BPR)
ERP ‎چگونه می تواند کسب و کار یک شرکت را بهبود بخشد‎
دلایل به کارگیری‎(ERP)
یکپارچه سازی داده ها‎
استانداردکردن فرایندهای تولیدی‎
استانداردکردن اطلاعات منابع انسانیERP
ERPو رضایت کاربران‎
فصل ششم‎
یک مقاله‎ ERP ‎چقدر زمان می برد‎
ERP ‎چه مشکلی را از کسب و کار من حل می کند‎
هزینه واقعی‎ ERP ‎چقدر است‎
چه زمانی نتیجه‎(ERP)‎مشخص می شود و این نتیجه در چه مقیاسی خواهد بود‎
هزینه های پنهان‎ ERP
آموزش‎
یکپارچه سازی و آزمایش‎
تبدیل داده ها‎
تجزیه و تحلیل داده ها‎
حدود کاری مشاوران‎
بکارگیری بهترین و کارآمدترین افراد‎
تیم پیاده سازی هرگز از کار باز نمی ایستد‎
صبور بودن در انتظار برای بازگشت سرمایه‎
نزول پس ازشروع بکار‎ ERP
فصل هفتم‎
روشهای پیاده سازی‎ ERP
انفجار بزرگ‎- Big Bang
راهبرد انتخاب آزاد‎- Franchising strategy
جهش سریع‎- Slam-dunk
ERPچگونه با تجارت الکترونیکی هماهنگ می شود‎
رهنمودهای کلی جهت اقدامات عملی‎
توجه به آینده‎ ERP
اقدام عملی‎
مشتریان‎ ERP
پیکربندی نرم افزارERP
اجزای نرم افزار‎ ERP
توزیع و فروش‎
اتوماسیون نیروی فروش ‏‎:(SFA)
مدیریت ارتباط با مشتری ‏‎:(CRM)
برنامه ریزی تولید‎
سناریوی تولید براساس اندازه انباشته‎
در سناریوی تولید تکراری ‏‎
سناریوی ساخت برطبق سفارش ‏‎(MAKE-TO-ORDER=MTO)
سناریوی تولید فرایندی، برنامه ریزی‎
تهیه و تدارک مواد‎
سناریوی پردازش مواد انبار‎
سناریوی مواد مصرفی‎
سناریوی مدیریت انبارهای امانتی (کالاهای به امانت گذاشته شده از طرف شرکتی دیگر؛ مثلاً از طرف مشتری‎)
مدیریت سازمان و منابع انسانی‎
برنامه ریزی و کنترل تجاری‎
مراحل انتخاب، تهیه و پیاده سازی‎ ERP ‎در سازمان‎
نیاز سنجی‎
انتخاب نرم افزار و شرکت مولد با توجه به‎
مهندسی مجدد، کارکردها و اطلاعات سازمانی در جهت‎
تنظیم و ساخت نرم افزار‎
نصب و بهره برداری‎
مراحل پیاده سازی‎ ERP ‎به قرار زیر میباشد‎
فصل هشتم‎
آشنائی با ارائه کننده گان‎ ERP ‎درجهان‎
SAP ‎و‎ Oracle
J.D.Edwards
Peoplesoft
J.D.Edwards
Pecplesoft
آشنایی با ارائه کنندگان‎ ERPدرایران‎
نتیجه گیری‎
منابع مورد استفاده‎

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 74

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.