مقاله نظام آموزشی سوئد
این مقاله در مورد نظام آموزشی سوئد است و به بررسی ساختار کلی آن، شامل آموزش پیش دانشگاهی، پایه، ابتدایی، متوسطه، عالی و بزرگسالان، می پردازد.
ساختار کلی نظام آموزش
• آموزش رسمی پیش دانشگاهی
• آموزش پایه
• آموزش پیش دبستانی
• آموزش ابتدایی
• آموزش متوسطه
• آموزش عالی
• آموزش بزرگسالان
• آموزش استثنایی
• آموزش معلمان
• آموزش ضمن خدمت
• آموزش غیر رسمی
آموزش رسمی پیش دانشگاهی
از آن جایی که اصل اساسی در ساختار آموزشی کشور سوئد بر فراهم آوردن امکانات آموزشی برای کلیه شهروندان سوئدی بدون توجه به پیشینه قومی و اجتماعی و تابعیت فردی آنان استوار می باشد، از این روی کلیه مدارسی که از قوانین آموزشی پایه تبعیت می نمایند (مدارس ابتدایی و مقدماتی و تکمیلی متوسطه) به صورت فراگیر طراحی شده اند تا کلیه نسل جوان را تحت پوشش قرار دهند.
علاوه بر مواد درسی، کتب آموزشی مدارس ابتدایی و مقدماتی و تکمیلی متوسطه مراکز آموزشی سراسر کشور یکسان است.
قوانین کشوری خاصی نیز در خصوص ساختار آموزشی کشور در قوانین آموزشی کشور توسط مجلس ملی به تصویب رسیده است. تحصیلات ویژه بزرگسالان نیز در کشور سوئد از سابقه تاریخی طولانی برخوردار بوده و گزینه های گوناگونی در سراسر کشور جهت ادامه تحصیلات وجود دارد. تحصیلات ویژه بزرگسالان به صورت یکسان با آنچه در مدارس، از ابتدایی تا متوسطه، ارائه می گردد، بخشی از ساختار مدارس عمومی محسوب می گردد.
این امتیاز خود به هر فرد این امکان را می دهد که به تکمیل تحصیلات خود تا مقطع متوسطه مبادرت نموده و مجدداً به ساختار رسمی مدارک آموزشی بپیوندد. بنابراین آموزش در سوئد از نظر ساختاری به صورت دوره های آموزشی یکسان از سطح ابتدایی تا آموزش متوسطه و آموزش بزرگسالان برای کلیه شهروندان سوئدی فراهم می باشد.
علاوه بر این طرح های مالی گوناگونی نیز اتخاذ گردیده که به دانش آموزان و دانشجویان اجازه می دهد تا در طول سنوات آموزشی خود (آموزش متوسطه و آموزش بزرگسالان) و همچنین تحصیلات عالی منابع مالی مورد نیاز خود را فراهم نمایند.
آمار تحصیلی تعداد دانش آموزان و مدارس
طبق آخرین آمار به دست آمده تعداد ۳۰۵٬۳۰۰ دانش آموز سوئدی در مراکز تکمیلی آموزش متوسطه آموزش می بینند. گفتنی است %۷/۴ از این تعداد (۱۴٬۳۰۰) در مراکز تکمیلی متوسطه مستقل (خصوصی) ثبت نام به عمل می آید. سهم مذکور طی سال های اخیر به طور چشم گیری افزایش یافته و این در حالی است که طی سال ۱۹۹۶ تنها %۸/۱ دانش آموزان در مدارس مستقل ثبت نام به عمل می آمد.
طبق آخرین آمار به دست آمده طی سال ۱۹۹۶ تعداد ۶۵۴ مدرسه فعالیت داشته که %۱۵ از این مدارس، مستقل بوده و توسط نهادها و موسسات خصوصی اداره شده و ۵ درصد نیز توسط شوراهای استانی اداره می گردند. طبق آمار مذکور میانگین دانش آموزان هر مدرسه به ۴۶۷ دانش آموز بالغ می گردد.
فرمت فایل:
WORD
تعداد صفحات:
164
پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله لینک دانلود فعال می شود و می توانید فایل را دانلود کنید. در صورتیکه ایمیل خود را وارد کرده باشید همزمان لینک دانلود فایل به ایمیل شما نیز ارسال میگردد.